Sabtu, 14 Juni 2008

HIKMAH BERWUDHU

Bismillahirrahmaanirrahiim
Berikut ini adalah hikmah yang dapat kita peroleh dari wudhuseperti yang diuraikan Imam Al-Ghazali dalam bukunya "Ihya Ulumuddin".
Mudah-mudahan Allah swt selalu mencucurkan rahmat-Nya.Banyak di antara kita yang tidak sadar akan hakikat bahwasetiap yang dituntut dalam Islam mempunyai hikmahnya yang tersendiri.
Hikmah Berwudlu:
1. Ketika berkumur, berniatlah kamu dengan, "Ya Allahampunilah dosa mulut dan lidahku ini "Penjelasan : Kita hari-hari bercakap benda-benda yang takBerfaedah.
2. Ketika membasuh muka, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah,putihkanlah mukaku di akhirat kelak, Janganlah Kau hitamkan muka ku ini".Penjelasan : Ahli syurga mukanya putih berseri-seri.
3. Ketika membasuh tangan kanan, berniatlah kamu dengan, "YaAllah, berikanlah hisab-hisab ku di tangan kanan ku ini"Penjelas an: Ahli syurga diberikan hisab-hisabnya di tangankanan.
4. Ketika membasuh tangan kiri, berniatlah kamu dengan, "YaAllah, janganlah Kau berikan hisab-hisab ku di tangan kiriku ini".Penjelasan : Ahli neraka diberikan hisab-hisabnya di tangankiri.
5. Ketika membasuh kepala, berniatlah kamu dengan,"Ya Allah,lindungilah daku dari terik matahari di padang Masyar dengan ArasyMu"Penjelasan : Panas di Padang Masyar macam matahari sejengkaldi atas kepala.
6. Ketika membasuh telinga, berniatlah kamu dengan,"YaAllah,ampunilah dosa telinga ku ini"Penjelasan : Hari-hari mendengar orang mengumpat, memfitnah,mendengar lagu- lagu berunsur maksiat.
7. Ketika membasuh kaki kanan, berniatlah kamu dengan."YaAllah, permudahkan-lah aku melintasi titian Siratul Mustaqqim".Penjelasan : Ahli syurga melintasi titian dengan pantassekali.
8. Ketika membasuh kaki kiri, berniatlah kamu Dengan,"YaAllah,bawakanlah daku pergi ke masjid-masjid, surau-surau dan bukan tempat-tempatmaksiat"Penjelasan : Qada' dan Qadar kita di tangan Allah.Pernah kita terfikir mengapa kita mengambil wudhu sedemikianrupa?Pernah kita terfikir segala hikmah yang kita peroleh dalammenghayati Islam?Pernah kita terfikir mengapa Allah lahirkan kita sebagai umatIslam?
Bersyukurlah dan bertaubat selalu.

Tidak ada komentar: